Auto Koese Auto Koese Auto Koese Auto Koese
8.8
Onze klanten beoordelen ons met een
Beoordeeld door 4119 klanten

Welkom bij Auto Koese

Specialist in Renault, Peugeot en Citroën op Goeree-Overflakkee en Tholen

Ontdek onze voorraad met 123 jonge occasions
Alternative Content

Een aanrijding in het buitenland. En nu?

In het buitenland gaat men vaak anders met schade, bijvoorbeeld veroorzaakt door een aanrijding, om dan in Nederland. De volgende punten zijn belangrijk om rekening mee te houden.

Door andere regels kan het zijn dat de tegenpartij volgens het Nederlandse recht wel aansprakelijk kan zijn bij een aanrijding, maar in het buitenland niet. De regels van het land waar de aanrijding plaatsvindt zijn in principe altijd geldig.

Afwikkelen van schade via vertegenwoordiger

Elke verzekeringsmaatschappij in de EU, IJsland, Noorwegen en Liechtenstein heeft een vertegenwoordiger in een ander land. Via de vertegenwoordiger kunt u de schade afwikkelen. Zoek hier de correspondent (aanrijding in Nederland) of vertegenwoordiger (aanrijding in buitenland) van een buitenlandse verzekeraar op.

De meest opvallende afwijkende verkeersregels in Frankrijk:

  • Bestuurders mogen tijdens het rijden niet bezig zijn met iets anders, zoals eten of drinken, een sigaret roken, make-up aanbrengen of iets uit het dashboardkastje pakken. Ook het dragen van onveilige schoenen, zoals teenslippers, is verboden.
  • Het is niet toegestaan om een hoofdtelefoon of oortjes te dragen. Ook niet als deze maar één oor bedekt. Dit geldt niet alleen voor autobestuurders, maar ook voor fietsers. Bellen via de carkit moet dus via de speakers.

De meest opvallende afwijkende verkeersregels in Duitsland:

  • Bestuurders die jonger dan 21 jaar zijn of korter dan twee jaar hun rijbewijs hebben, mogen alleen achter het stuur kruipen als ze 100% nuchter zijn.
  • De Polizei is streng voor bumperklevers. De juiste minimumafstand is te berekenen door de snelheid van uw voorganger door tweeën te delen. Bij 100 kilometer per uur, is de volgafstand dus 50 meter.

De meest opvallende afwijkende verkeersregels in België:

  • In drukke straten komen borden met een rode driehoek voor. Dit betekent dat u hier tussen 07.00-09.30 en van 16.00-18.00 uur niet mag parkeren.
  • Buiten de bebouwde kom geldt in Vlaanderen een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven. In Wallonië ligt de maximumsnelheid op 90 kilometer per uur.

Kan ik E10-benzine tanken in België, Frankrijk en Duitsland?

Sinds 1 januari 2017 zijn tankstations in België verplicht om E10-benzine aan te bieden. In Frankrijk en Duitsland was dat al langer het geval. E10 is een combinatie van 90 procent fossiele brandstof en tien procent ethanol. Hierdoor is de brandstof beter voor het milieu. Maar pas op: zo’n 10 procent van de auto’s is niet geschikt voor E10.

In Frankrijk en België is E10 de vervanger van Euro 95. In Duitsland kan je vaak tussen E10 en Euro 95 kiezen.

Wel of geen E10?

Met name voor oudere auto’s kan de brandstof schadelijk zijn. Door het ethanol kunnen rubber-, kunststof- en aluminiumonderdelen beschadigd raken. Check op de site E10check.nl of uw auto geschikt is voor de brandstof.

Wat als ik geen keus heb?

In sommige gevallen kunt u de normale Euro 95 niet meer tanken. In dat geval kunt u het beste voor een SuperPlus 98 brandstof kiezen. Als u echt alleen de keuze uit E10 hebt, kunt u het beste enkele liters van de brandstof tanken. Als u bij het volgende tankstation normale brandstof tankt, verlaagt u op deze manier het percentage ethanol.

Toch E10 getankt?

Zie het antwoord op bovenstaande vraag. Als u toch E10 getankt hebt kunt u het beste zo snel mogelijk gewone benzine bij tanken. Op deze manier wordt het ethanolgehalte verlaagd.

De verschillen in Duitsland, België en Frankrijk

Duitsland: bij onze oosterburen wordt de brandstof aangeduid als Super E10 of Super 95 E10. Euro 95 wordt in Duitsland Super, Super 95, Super E5, Super 95 E5, Spuer 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd.
Daarnaast is er ook nog SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan). Dit betreft een reguliere premium brandstof.

Frankrijk: Euro 95 is op de Franse snelwegen nauwelijks meer verkrijgbaar. De brandstof wordt hier SP95-E10 genoemd. Buiten de snelwegen om is de gewone Euro 95 wel goed verkrijgbaar. Loodvrije Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is goed verkrijgbaar. Bij BP heet deze benzine Super Green.

België: de Belgen hebben Euro 95 vervangen voor 95 E10. Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Op de pomp is een groene sticker aangebracht met de vermelding ‘Benzine 95 E10’. Als uw auto niet geschikt is voor deze brandstof kunt u het beste Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken.

7 tips over rijden in de bergen – Auto Koese

Rijden in de bergen is andere koek dan rijden op de vlakke Nederlandse wegen. Lees onze 7 tips om te voorkomen dat u met een oververhitte motor langs de kant van de weg komt te staan.

1. Klimmen – versnelling

Bij het oprijden van een berg is het belangrijk dat u nooit in een te hoge versnelling rijdt. Schakel op tijd terug als u merkt dat uw auto niet meer versneld als u het gaspedaal indrukt. Het is helemaal niet verkeerd als u de motor hoort ronken. Als u in een te hoge versnelling rijdt zal uw auto oververhit raken. Hou zo’n 3000 tot 4000 toeren aan.

2. Klimmen – koppeling

Zorg voor een zo kort mogelijk slipmoment. Een slippende koppeling produceert namelijk warmte. In het ergste geval levert verkeerd gebruik een verbrande koppelingsplaat op.

3. Klimmen – file

Probeer, als u in de file een berg op moet rijden, afstand te houden van uw voorligger. Het ontstane gat kunt u dan in één keer overbruggen. U kunt de ruimte ook gebruiken om zoveel mogelijk in de versnelling door te rollen. Raak de koppeling in dat geval niet aan.

4. Dalen – versnelling

Daal de berg niet te snel af en rem op de motor. Rijd de berg in dezelfde versnelling af als omhoog. Dit voorkomt schade aan de remmen. Als u de berg in een te hoge versnelling afgaat, moet u de rem continue gebruiken. De remmen worden hierdoor roodgloeiend. Hierdoor verliezen ze hun remkracht.

Rijd de berg nooit in de vrije versnelling af. Uw auto is dan een ongeremd projectiel wat gevaarlijk kan zijn.

5. Dalen – remmen

Als u veel moet bijremmen is het beter om even hard te remmen, dan de rem continue ingedrukt te houden. Als u even hard remt geeft u de remmen tijd om af te koelen.

6. Voorbereiding rijden in de bergen

Hoe makkelijk is het om van tevoren het koppelingsmechanisme en de distributieriem te checken? Controleer het oliepeil, de koelvloeistof en de remolie. Maak voor een uitgebreidere controle een afspraak voor een zomercheck.

7. Automaat

Als u automaat rijdt is het het best om voor één van de speciale bergversnellingen te kiezen. Dit wordt meestal met 1, 2 of 3 aangeduid. In D (Drive) schakelt de auto bergop te snel door en remt hij bergaf niet op de motor.

Lees deze 4 tips als u met de auto naar het buitenland gaat

De regels en tarieven voor boetes, tolvignetten en –badges zijn overal anders. Als u met de auto naar het buitenland op vakantie gaat moet u aan meer denken dan alleen uw bagage en paspoort.

1. Tol

Tol is bedoeld om u als autorijder te laten betalen voor het gebruik van de weg. Vooral in landen als Frankrijk en Italië zijn veel tolwegen te vinden. Neem voor een snelle betaling een creditcard mee of zorg voor voldoende kleingeld.

2. Tolbadge of tolvignet

Voor een Franse tolbadge betaalt u 2,50 euro voor elke maand dat u ‘m gebruikt. Daar komt dan nog het toltarief bij. De badge is dus vooral handig als u vaker naar Frankrijk gaat. U kunt ook een tolbadge voor Frankrijk/Spanje/Portugal kopen. In deze drie landen kunt u dan zo doorrijden.

In Zwitserland en Oostenrijk is een zogeheten Autobahnvignet te koop. Hiermee koopt u het gebruik van de wegen in één keer af.

3. Milieuzones

In steeds meer binnensteden mag u alleen rijden als u over een milieusticker beschikt. In Duitsland worden de zones waar zo’n sticker nodig is Umweltzones genoemd. In Frankrijk zijn zowel permanente als tijdelijke milieuzones waarvoor u een milieusticker nodig hebt, ingesteld.

In Italië mag u de meest milieuzones (Zona a Traffico Limitato (ZTL)) helemaal niet inrijden. Dit mag alleen bij een speciale ontheffing. Wie de zone toch inrijdt, krijgt een forse bekeuring want er staat vrijwel altijd een videocamera die uw auto registreert. In steden als Milaan en Bologna kunt u een milieusticker kopen waardoor u toch de binnenstad in kunt rijden.

Bij de ANWB zijn voor verschillende landen tolvignetten en –badges te koop. U kunt er ook voor milieustickers terecht. De Franse milieusticker is alleen online te bestellen, betaling kan met creditcard. Aan de grens, bij tankstations of postkantoren zijn ook in het land zelf tolvignetten verkrijgbaar.

4. Veiligheidsaccessoires

In diverse landen moet u verschillende accessoires bij hebben voor het geval u met pech stil komt te staan. Dit is bijvoorbeeld een reflecterend veiligheidsvest, brandblusser, gevarendriehoek of verbanddoos. Bekijk HIER het overzicht van de ANWB met de verschillende accessoires die u mee moet nemen als u naar het buitenland gaat.

Bron: www.independer.nl

APK bij Auto Koese in Sint-Annaland, Middelharnis of Sommelsdijk

Tijdens de APK beoordelen wij of uw auto aan de wettelijke veiligheids- en milieueisen voldoet. Wij beoordelen of u met uw auto nog op een veilige manier de weg op kunt. Daarnaast bekijken wij of de uitstoot van uitlaatgassen overeenkomt met de milieueisen. Als laatste checken wij de registratie.

Verkeersveiligheid

  • Remmen: de voorremmen worden vaker vervangen dan de achterremmen. Dit komt omdat de voorremmen 70 procent van het remvermogen te verwerken krijgen.
  • Wielophanging: door een verkeerde ophanging van de wielen slijten deze ongelijkmatig.
  • Schokdempers: hobbels en ongelijkmatigheden in het wegdek worden door de schokdempers opgevangen. Dit voorkomt dat de auto gaat stuiteren en zorgt ervoor dat de remmen optimaal werken.
  • Banden: de banden zijn het enige onderdeel van uw auto dat direct contact met het wegdek heeft. De banden dragen het gewicht van de auto, vangen ongelijkmatigheden in het wegdek op en brengen tractie en remkrachten over.
  • Stuurinrichting: de onderdelen die de auto besturen moeten deugdelijk zijn bevestigd, mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet zijn vervormd en mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast.
  • Verlichting: niet alleen voor de automobilist, maar ook voor de veiligheid van andere weggebruikers is goedwerkende verlichting belangrijk.
  • Carrosserie: onder de carrosserie wordt het koetswerk van de auto verstaan. De carrosserie wordt onder andere gecontroleerd op roest. In het algemeen geldt dat roest op niet dragende delen toegestaan is (binnen bepaalde normen en niet uitstekend aan de buitenkant).

Milieu

  • Uitlaatgassen: uw auto wordt onder andere gecontroleerd op de uitstoot van de hoeveelheid roet. Bij auto’s van 1993 of later is er tijdens de apk ook een viergasmeting.

Registratie

  • Chassisnummer: (ook wel voertuig identificatienummer genoemd) wij checken of het chassisnummer op de autopapieren overeenkomt met het nummer van de auto.
  • Cilinder: de APK-keuring controleert of het aantal cilinders waaruit de motor bestaat, klopt met wat vermeld staat op in de papieren.
  • Wielbasis: de wielbasis moet overeenkomen met de in de papieren vermelde wielbasis.

Maak een online afspraak voor een APK.

Het is zomer! Is uw auto er klaar voor?

Het is weer zomer! De temperatuur gaat weer om omhoog of bereikt zelfs tropische waarden. De weersomstandigheden zijn van invloed op uw auto. Is uw auto al summer proof?

Check de airco

Rijden in een oventje op wielen vind niemand fijn. De airco is bij hogere temperaturen echt onmisbaar. Maar werkt ‘tie nog wel zoals het zou moeten? De airco wordt in de winter niet gebruikt. Door inactiviteit kan er sprake zijn van lekkage aan de aircopomp of aan de leidingen. Ook kan er een penetrante lucht ontstaan door schimmelvorming op de condensor. Laat uw airco daarom even checken door onze experts.

Zomerbanden

U rijdt toch al een paar maanden niet meer op zomerbanden? Als de temperatuur boven de 7/8 graden Celsius uitkomt is het namelijk tijd voor zomerbanden. Doe dit op tijd om slijtage te voorkomen. Bij hogere temperaturen slijten winterbanden namelijk sneller. Blijft u met winterbanden in de zomer doorrijden dan is de kans aanwezig dat uw banden, als de winter eenmaal weer is aangebroken, inmiddels versleten zijn.

Vloeistoffen

Rem- en koelvloeistoffen zijn van groot belang. Dat geldt ook voor olie. Koelvloeistof speelt – zoals de naam het al zegt – een rol bij het voorkomen van een oververhitte motor. De ruitenvloeistof zorgt ervoor dat u rommeltjes, zoals insecten en pollen, makkelijk van uw voorruit kunt wissen. Belangrijk dus om dit goed te (laten) checken!

Bandenspanning

Een optimale bandenspanning zorgt voor de juiste stabiliteit en dus veiligheid van de auto. Zeker als u met een caravan op pad gaat is een juiste bandenspanning belangrijk. Deze is afhankelijk van het soort (type) band en het gewicht van de caravan. Een te lage spanning zorgt ervoor dat de band tijdens het rijden zo heet wordt dat deze uit elkaar springt. Een te hoge spanning zorgt er echter voor dat de caravan gaat ‘stuiteren’ en gaat trillen. Check de juiste bandenspanning bij uw caravanleverancier.

Contactformulier
Laatste nieuws
Auto Koese Sommelsdijk: T. 0187 - 611 662
Auto Koese Sint-Annaland: T. 0166 - 600 500
Auto Koese Middelharnis: T. 0187 - 700 217